Randers Teaterforening bakker op om at hylde mangfoldigheden i Randers

I januar 2022 besluttede Randers Byråd, at de vil hejse regnbueflaget på FN’s internationale dag for anti-diskrimination den 1.marts for at hylde mangfoldigheden. I Randers Teaterforening vil vi også gerne være med til at sætte fokus på mangfoldigheden ved at oplyse om seksualitet og kønsidentitet. Derfor har vi valgt at tilbyde borgerne en temapakke indeholdende en teaterforestilling, en film og et foredrag, som vi håber, vil være med til at skabe dialog og indsigt i emnet ‘køn, sport og seksualitet’.

Vi har sammensat en temapakke, som indeholder følgende:

Forestillingen

Forestillingen ’Offside’ fremført af ensemblet HilsDinMor, som har vundet adskillige Reumerts for at skrive stykker om LGBT+ problematikker. På HilsDinMors hjemmeside skriver de følgende om forestillingen: ”I 2021 er der kun 1 åben mandlig homoseksuel fodboldspiller i de professionelle ligaer på verdensplan. Der er altså ikke mange forbilleder for unge, som bryder med normer for seksualitet, i den maskuline sportsverden. Homofobiske tilråb fra både spillere på banen og især fra publikum på tribunerne fortsætter, trods det er imod reglerne. Børnene og de unge lytter med og lærer af den hadske retorik, der går i arv og lever videre […] HiLS DiN MOR og Teatret Masken sætter fokus på homoseksualitet i fodboldverdenen. Hvorfor er der ikke plads til at kunne være sig selv i et maskulint sportsmiljø?”

Forestillingen spiller på Store Scene på Værket den 1. november kl.19:30.

Filmen

Filmen ’The Danish Girl’ som handler om den danske kunstmaler Einar Wegener, som følte sig som en kvinde fanget i en mands krop og fik i 1931 som den første transkønnede i verden foretaget en kønsbekræftende operation på en klinik i Dresden. Først da hun fik lov til at leve som kvinde, blev hun sit sande jeg: Lili Elbe. I dag er Lili Elbe et ikon for transkønnede over hele kloden. Den rørende og tragiske historie om Lili Elbe, der kæmpede med både sine indre længsler og sin samtids modstand, blev til romanen The Danish Girl af den amerikanske forfatter David Ebershoff og i 2015 til den Oscar-vindende Hollywood-film af samme navn. Filmen vises søndag den 2. oktober 2022 kl. 19.00 i KGBio på Værket.

Den transkønnede danser Bjørk Mynde holder oplæg før filmen. Bjørk har hovedrollen i Holstebro Dansekompagnis version af “ The Danish Girl” og har andre input og holdninger til dem, der præsenteres i filmen.

Foredrag

Foredrag med oplægsholdere fra PAN idræt, som vil fortælle om deres samarbejde med DGI og projektet ‘gamechanger’. ‘Gamechanger’  er et projekt, som har fokus på at ændre kulturen i idrætsforeninger, dvs. hjælpe med at stoppe grimt sprog og gøre medlemmerne mere rummelige overfor minoriteter, som for eksempel homoseksuelle. De vil komme med gode råd til, hvordan man kan ændre kulturen i sin klub, så fordomme nedbrydes, og det bliver mere accepteret at være homoseksuel idrætsudøver, især i fodboldmiljøet. Formålet med gamechanger samarbejdet er, at klæde klubberne på til at kunne forhindre f.eks. fodboldspillere i at droppe fodbold, når de bliver bevidste om deres seksualitet. Foredraget vil lægge op til dialog om de nævnte problematikker inden for køn, sport og seksualitet..

Foredraget afholdes tirsdag d.8/11 i Randers FC’s VIP lounge i tidsrummet 14-15.

Randers Teaterforening er arrangør og giver økonomisk støtte til arrangement.

Forestillingen
’Offside’ koster 100 kr per billet og halv pris for unge under 25 år.

Filmen
‘The Danish Girl’ koster 80 kr per billet og halv pris for unge under 25 år.

Foredrag
Foredrag med oplægsholdere fra PAN idræt  gratis.
Billet kan afhentes i Værkets billetsalg.