Bestyrelsens beretning sæson 2023/24

 

På vegne af Randers Teaterforening vil jeg gerne takke jer, vores trofaste gæster på Værket, for en forrygende sæson 23/24.

 

I denne sæson har vi haft flere udsolgte forestillinger og for første gang har vi haft overskud i regnskabet så vi har haft mulighed for at købe en ekstra forestilling,  danseforestillingen Benched, som blev opført i Randers Ugen på Amfiscenen her på Værket. For at vi kunne komme helt i mål med at lave forestillingen med fri entré til glæde for byens borgere, har vi modtaget støtte fra Randers Festuge og Sparekassen Danmarks Fondene – Himmerland.

Tusind tak til dem.

 

Vores Teaterpakke bestod denne sæson af 7 fantastiske forestillinger og den solgte rigtig godt. 

 

Teaterpakken bestod af et godt miks af nye stykker og gamle klassikere.

3 af forestillingerne spillede for fulde huse og vi måtte åbne begge balkoner. Det var klassikerne “ Fra Regnormenes liv” med forrygende Ole Lemmeke og Ellen Hillingsøe samt “Indenfor murene” med bla. Bodil Jørgensen, Jens Albinus, Lars Mikkelsen og Stine Stengade. Ikke nok med det er et par stærke titler, så havde Folketeatret og Det Kongelige sendt mange af landets ypperste skuespillere på turne´og det kan vi mærke på besøgstallene.

Men også teaterudgaven af Morten Münsters Bestseller “Jytte fra Marketing er desværre gået for idag”, en bog, hvor han omsætter 40 års forskning i menneskers adfærd til en lettilgængelig metode i fire trin, var et stort hit.
Det var måske derfor vi så rigtig mange erhvervsfolk i teateret den aften. Teaterudgaven var en hæsblæsende og humoristisk forestilling, hvor der blev sat lup på det moderne menneske og erhvervslivets Buzz-words.

 

Også Thomas Korsgaards roman “Man skulle nok have været der” var omsat til en flot og humoristisk teaterversion med en enkel men imponerende scenografi.. Desværre var der problemer med lyden den aften,så de stakkels skuespillere kom på ekstra arbejde, da de endte med at gennemføre forestillingen uden mikrofoner.
En flot indsats og stort cadeau til dem.

 

Forestillingen “ikke noget pis” og “i frit forfald” var et portræt af den midaldrende mands udfordringer, drømme og opfattelse af sig selv. Begge leverede på en humoristisk måde, hvor der også var plads til eftertænksomhed.
Vi ser sikre på, at de mange midaldrende mænd vi så i publikum kunne genkende lidt fra sig selv – ellers kunne deres koner nok.

Sidste forestilling i Teaterpakken var “Damen med de blå tænder”, Mette Horns kultfigur fra Tv satiren “Emmas Dilemma”. Som bekendt skal man høre sandheden fra børn og fulde folk og den fik vi så sandelig den aften efter Damens indtag af adskillige glas rødvin. En bidsk dame, der ikke lægger fingrene imellem i den humoristiske og satiriske forestiling.

 

Til børnefamilierne var der to skønne forestillinger; Folketeatrets fantastisk flotte Skatteøen, med imponerende scenografi, flotte kostumer, en stor rollebesætning og Sebastians vidunderlige musik og tekster smukt fortolket af bl.a. Szhirley, der sang den smukke “Fuld af nattens stjerne”, så hårene rejste sig på armene.
Folketeatret havde taget et moderne “take” på historien, da rolle som drengen Jim blev spillet af Siw Ulrikke Maibom.

Sigurd Barret er også ved at være fast på programmet med sine skønne musiske forestillinger, hvor han formidler historie, naturvidenskab eller andet. Denne gang kom han dog med sit 25 års jubilæumsshow for Sigurds Bjørnetime, et kendt og elsket børneprogram som mange sikkert kender fra sine børns barndom. Som altid var der sjov og musik på programmet og den lille “pilfinger” og “Bjørnen Bjørn” var naturligvis også med.

I december havde vi den skønneste danseforestilling : “dance ballerina dance”en rigtig romantisk julehistorie om to unge mennesker, der skal så grueligt meget igennem før de med julemandens hjælp endelig får hinanden. Det var nogle af de mest kendte dansere fra Den kongelige ballet, der dansede her i blandt Alban Lendorf, der betegnes som et af de største talenter indenfor balletten i de sidste 50 år. Den verdenskendte jazzmusiker Chris Minh Dokey var på scenen med sit orkester og musikken var kendte klassikere som “Baby its cold outside”, “My heart belongs to Daddy”, “Had to be you” og andre sange vi alle kender. En flot, smuk og vidunderlig forestilling, der vakte stor begejstring hos publikum.

Da vi ikke havde opera på Værket i denne sæson arrangerede vi en tur til Operaen i København, hvor vi så Tryllefløjten. Mozarts berømte og elskede opera udspillede sig i et ekspressionistisk 1920 stumfilms-miljø med et Monty Pytonsk islæt.
Med de visuelle sceniske greb blev publikum ind i herligt bizarre universer, både hårrejsende og hjertevarme, alt sammen godt hjulpet på vej af Mozarts fantastiske musik.  En flot og anderledes forestilling man næppe vil glemme.

Som altid i november tog vi på teaterseminar for at købe teater, ballet og opera til den nye sæson og med de forestillinger vi har fået i hus, tegner det til at denne sæson bliver lige så succesfuld som sæson 23/24


Sæson 23/24 blev også sæsonen, hvor vi satte “Teatervenner” i søen. under overskriften  “Hvis du ikke har nogen at følges med, kan du følges med os”. Et tiltag, der gerne vil sætte fokus på den individuelles barriere for at deltage i kulturlivet. Ved at blive en del af Teater Venner er man sikker på at komme til at sidde sammen med andre der også kommer i teatret alene i det håb, at folk vil skabe et fællesskab omkring teater og på den måde få nogen at følges med i den nye sæson er det imidlertid kun to forestillinger der kan købes teater venner billet til, men i de kommende sæsoner håber vi, at kunne tilbyde det til alle vores forestillinger.

Og hvordan får man så fat i sådan en billet? Man skal blot gå ned i Værkets billetsalg og bede om at købe en Teater Ven billet, så kommer du til at sidde sammen med andre, der heller ikke har nogen at følges med. Til forestillingerne vil der være en fra bestyrelsen, der mødes med Teater Vennerne og sørger for at I får hilst på hinanden.

Jeg vil gerne takke jer for jeres store opbakning, både i aften men også fordi I er vores trofaste publikum som vi sætter stor pris på.

Men der også et par stykker jeg på vegne af teaterforeningen gerne vil takke. Det er vores mangeårige bestyrelsesmedlemmer Ane Hoff og Aage Stenz, der har valgt at stoppe og give plads til nye og måske yngre kræfter.
Vil I komme her op og modtage en lille gave for lang og tro tjeneste i teatrets tegn. Vi vil savne jeres engagement, Anes hukommelse og Aages dårlige jokes.

Tusind tak for indsatsen.

En tak skal også lyde til Randers Kommune og Værket for godt samarbejde.


Dette var ordene fra mig og nu vil jeg give ordet til Aage Stenz, der skal fremlægge vores regnskab. Du slutter med bravour.

d. 20.9.24/ PB

 

 

Formandens beretning sæson 22/23  til generalforsamlingen d. 27.9.23 kl.17.00

 

Så er det endnu en gang blevet tid til at kigge tilbage på den forgangne sæson.

 

Denne sæson bar præg af nogle nye tiltag i Randers Teaterforening.

 

For en del år siden blev vi hædret med en kulturpris og med den hæder fulgte et beløb. Det beløb besluttede vi skulle bruges til et særligt projekt som skulle gavne andre end os selv. Det blev til et samarbejde med Bysekretariatet, hvor vi indbød 20 unge til at komme ind og se Nørregades teaterversion af Blinkende Lygter og få en sodavand i pausen.

 

Det var en fantastisk oplevelse, at se de unge, der sjældent eller aldrig har været i teateret, være så begejstrede og taknemmelige for oplevelsen.  Det har kunnet lade sig gøre med støtte fra Kulturelt Samvirke og de penge vi fik i forbindelse med kulturprisen vi modtog.

 

Selve forestillingen var vellykket og lige så hylende morsom som filmen og skuespillerne gjorde det fremragende.  Forestillingen var også en af sæsonens forestillinger, der solgte rigtig godt.

I alt var der over 413 personer inde og se forestillingen.

 

Senere fik vi besøg af familier og børn, der var inde og se Folketeatrets storslåede Robin Hood. Desværre blev forestillingen aflyst efter første akt, da skuespiller Jesper Reifenstein kom til skade og ikke kunne gennemføre forestillingen. Men det vi så af forestillingen var fremragende og børn og forældre var begejstrede, desværre kunne det ikke lykkedes at få forestillingen tilbage.  I sådan et tilfælde betales pengene tilbage for billetterne, men det afholdt nu ikke mange børn fra at være skuffede og det forstår vi godt. 

 

Sæsonens første forestilling var ikke en traditionel teaterforestilling, men filmen The Danish Girl, der blev vist i KGBio og hvorfor nu det? 

Jo, Randers Teaterforening vil gerne være en endnu større del af Randers kulturliv og vi tænker meget i samarbejde med lokale aktører så vi kan skabe nogle fællesskaber omkring teater.

Vi besluttede at støtte op om Randers Kommunes tiltag i Januar om at hylde mangfoldigheden,  ved at lave et event, der skulle oplyse om seksualitet og kønsidentitet. Det blev til en tema pakke med filmen “The Danish Girl”, teaterforestillingen “Offside”, der handler om at være i homoseksuel i fodboldverden. Her havde vi 500 skoleelever inde og se forestillingen og så havde vi en eftermiddag på Randers FC om #projektgamechanger et projekt som DGI og PAN idræt har sat i søen for at forsøge at nedbryde fordomme, ændre kulturen i  idrætsklubberne og stoppe det grimme og homofobiske sprog i klubberne og på stadion. Repræsentanter fra DGI, Pan idræt og Randers FC holdt oplæg for 750 elever fra skolernes fodboldlinjer. Vores borgmester åbnende eventen og vi er meget glade for den støtte og velvilje vi har mødt. Det var en stor succes og har afstedkommet at vores event blev brugt som eksempel på hvordan man kan samarbejde med lokale og nationale aktører.

 

I forbindelse med filmen The Danish Girl, havde vi inviteret den transfeminine danser Bjørk Mynte fra Holstebro Dansekompagni til at holde et indlæg inden filmen. Bjørk har danset rollen som Lilli Elbe, der som den første transperson i verden fik en kønsbekræftende operation.

Forestillingen Offside af det Reumert vindende ensemble HilsDinMor, satte fokus på frygten for at stå ved sig selv og hvordan den, til tider nedladende retorik på stadion og sportspladser skaber et utrygt miljø for unge homoseksuelle fodboldspillere.

Forestillingen var rigtig god og tankevækkende og publikum havde efter forestillingen mulighed for at stille spørgsmål til skuespillerne. Det var et nyt ensemble vi ikke tidligere har brugt, men det bliver bestemt ikke sidste gang og det bliver nok heller ikke sidste gang vi forsøger os med en temapakke. Det må vi se.

 

Endnu en forestilling kom til at handle om fodbold, dog fra et lidt andet perspektiv. 

Det Kongelige teaters Fodbold, fodbold, fodbold med bl.a. skuespiller Charlotte Fich. 

Var en hæsblæsende og tankevækkende nyskrevet forestillingen om en fod boldkamp og om de mennesker, der alle er forbundet af deres store passion for spillet. Garneret med fantasifulde klubsange og udfordrende fan-tilråb blev salen omdannet til tilskuerpladser, hvor der på sæderne var delt fodlboldtrøjer ud, som blev brugt af publikum under forestillingen. Vi fik skam ikke lov at sidde stille,men blev inddraget aktivt i forestillingen, der også prikkede lidt til samvittigheden med sine referencer til VM foldbold i Quatar. Desværre havde kun 238 valgt at se den forestilling og de gik glip af en god “kamp”.

 

 

I det forgangne år har man landet over fejret 300 året for dansk teater. 

  1. 25 september 1722 var det første gang nogensinde at et teaterstykke blev opført på dansk. Det var Holbergs komedie Den politiske kandestøber, der dermed dannede grobund for dansk teater. Det blev fejret hos os med Folketeatrets nyskrevne forestilling “Den poetiske Raptus”, der handlede om Holberg, teatertosser og kulturpolitik og tiden hvor Holberg ændrede dansk teater.
    En herlig forestilling som 316 gæster nød godt af.

 

En anden munter forestilling fra Folketeatret var Sommer i Tyrol, der jo oprindeligt skulle have spillet forrige sæson. Men alt godt kommer til den, der venter, siger man og Sommer i Tyrol var en hæsblæsende, munter og sjov forestilling med en veloplagt Troels Malling i rollen som Leopold. Det var dog vores lokale Rikke Buch Bendtsen, der næste stjal billedet i rollen som tjenestepige- hun har et stort komisk talent som vi håber at se mere til. 421 publikummer fik lov at nyde en sommer i Tyrol.

 

Det var ikke kun Sommer i Tyrol, der var blevet skubbet, på grund af Corona, også forestillingen Eks-mænd fra Folketeatret skulle have spillet i forrige sæson.
Niels Ellegaard og Henrik Løkkegaard gav den som de to fraskilte mænd, der mødes i en lufthavn og opdager at den ene har haft en affære med den andens hustru og nu er de fanget i lufthavnen sammen da flyet er forsinket. En underholdende forestilling, hvor de to herrer viser,hvorfor de er nogle af de bedste indenfor komedie og humor.
491 publikummer grinede med.

 

Denne sæson blev også sæsonen, hvor vi fyldte en bus og kørte til Operaen i København for at se musicalen “West Side Story” – en imponerende flot forestilling.
Ved ankomsten inden forestillingen var der sørget for et glas og en sandwich til vores gæster. Det var en rigtig dejlig dag i teatrets tegn.

 

Og nu vi taler om København, så gæstede Det kongelige teater os med forestillingen København. En forestilling, der handlede om mødet i 1941 mellem Niels Bohr og den tyske  leder af nazisternes atomenergi projekt Werner Heisenberg. Der var stærke kræfter på scenen bl.a. Karen Lise Mynster og Jens Jørn Spottag.
Forestillingen havde lokket 414 gæster til huse.

 

Vi fortsætter lidt i det tyske og nazitiden for i februar havde vi besøg af Det kongelige Teater med forestillingen “Et tysk liv” her spillede Kirsten Olesen Goebbels sekretær  Brunhilde pomsel og forestillingen er baseret på et interview med hende.
Kirsten Olesen spillede fantastisk og formåede ene kvinde at holde de 386 publikummer i sin hule hånd under hele forestillingen. Det er noget af en kraftpræstation og den indbragte da også hende en Reumert for bedste kvindelige hovedrolle i 2021.
Desværre blev det også Kirsten Olesens sidste forestilling for Det Kongelige Teater efter som hun ikke længere er fastansat i ensemblet.

 

Heldigvis er ikke alle forestillinger lige alvorlige så da Folketeatet kom på besøg med “Hele Damarks Grethe” blev det lidt mere muntert selvom historien, der ligger bag hendes liv til tider også var alvorlig. En veloplagt Pernille Schrøder gav den som Grethe Sønck.

365 publikummer fik set Pernille kravle rundt på alle fire som Grethe Sønck havde for vane for i quizzprogrammet Gæt & Grimasser.

 

Folketeatret er en af vores faste og trofaste samarbejdspartnere og vi har i mange år haft fornøjelsen af deres besøg og ikke mindst har vi haft et rigtig godt samarbejde med deres turne´chef Gitte Hørning, der i år fratrådte sin stilling og gik på pension.

Derfor var det også nærliggende at et par fra vores bestyrelse tog til hendes afskedsreceptione. Vi kommer til at savne Gitte, men er også helt sikre på at de har fundet en god afløser.

 

Sigurd Barret har fundet en niche, hvor han med musik og teater kan formidle selv de sværeste ting. I sæsonen var det naturvidenskaben han havde kastet sig over. Sikken en forrygende forestilling, der med musik, sang, dans og humor fortalte om alt fra opfindelser til evolutionen. Sigurd og guitarist Eskild Dohn underholdt et veloplagt publikum, der blev inddraget i forestillingen. Jeg har efterfølgende hørt fra folk jeg kender, der aldrig har set børneteater før, at de var meget begejstrede. Det kan jeg godt forstå. Han kan noget helt særligt, ham Sigurd. 335 børn og deres forældre havde valgt at blive underholdt og klogere den dag.

 

Der har været hele tre børn – og familieforestilinger i denne sæson. Den første børneforestilling vi viste var fra en ny producent vi ikke har haft på besøg før.
Teater Next havde sat den kendte og elskede Vinden i piletræerne op. En forestilling hvor de helt små også kunne være med. Det var en flot forestilling med de skønne og velkendte karakterer Mulvarp, grævling og tudse. Vi er spændte på at se hvad Teater Next har med på næste teaterseminar. Vinden i piletræerne havde publikumsrekorden blandt børne- og familieforestillingerne med 406 besøgende.


I den forgangne sæson fik vi også udvidet vores opera-samarbejde. Til operaen Cosi van Tutte havde vi besøg af Silkeborg Teaterkreds,der havde en busfuld operaentusiaster med. VestHimmerlands teaterkreds bestyrelse var på besøg for at se forestillingen og de forhold vi kan tilbyde deres gæster. 

Vi er glade og stolte over at vi med de to samarbejdspartnere kan trække endnu flere publikummer ind og se opera og hverken vores gæster fra Silkeborg og Himmerland eller vores publikum blev skuffede. Cosi van Tutte var en fantastisk flot opera med et velspillende Aalborg symfoniorkester og velsyngende ensemble fra den kongelige opera. Opera kan normalt være svært at få publikum til, men med den interesse, der er i byen og med de to samarbejdspartnere vi har, så blev Cosi van Tutte sæsonens højdespringer med 649 publikummer. 


Vi er glade for vores gæsters støtte og opbakning og håber at endnu flere vil finde vej til Værkets store sal for at nyde teater sammen med os. Så gå endelig ud i verden og fortæl om de gode oplevelser I har her på Værket.

 

Vi vil også gerne takke Randers Kommune for deres støtte og til Værket for det gode samarbejde.

 

Vi ses i teatret.