Formandens beretning sæson 22/23

Så er det endnu en gang blevet tid til at kigge tilbage på den forgangne sæson.

Denne sæson bar præg af nogle nye tiltag i Randers Teaterforening.

For en del år siden blev vi hædret med en kulturpris og med den hæder fulgte et beløb. Det beløb besluttede vi skulle bruges til et særligt projekt som skulle gavne andre end os selv. Det blev til et samarbejde med Bysekretariatet, hvor vi indbød 20 unge til at komme ind og se Nørregades teaterversion af Blinkende Lygter og få en sodavand i pausen.
Det var en fantastisk oplevelse, at se de unge, der sjældent eller aldrig har været i teateret, være så begejstrede og taknemmelige for oplevelsen.  Det har kunnet lade sig gøre med støtte fra Kulturelt Samvirke og de penge vi fik i forbindelse med kulturprisen vi modtog.

Selve forestillingen var vellykket og lige så hylende morsom som filmen og skuespillerne gjorde det fremragende.  Forestillingen var også en af sæsonens forestillinger, der solgte rigtig godt.

I alt var der over 413 personer inde og se forestillingen.

Senere fik vi besøg af familier og børn, der var inde og se Folketeatrets storslåede Robin Hood. Desværre blev forestillingen aflyst efter første akt, da skuespiller Jesper Reifenstein kom til skade og ikke kunne gennemføre forestillingen. Men det vi så af forestillingen var fremragende og børn og forældre var begejstrede, desværre kunne det ikke lykkedes at få forestillingen tilbage.  I sådan et tilfælde betales pengene tilbage for billetterne, men det afholdt nu ikke mange børn fra at være skuffede og det forstår vi godt.

Sæsonens første forestilling var ikke en traditionel teaterforestilling, men filmen The Danish Girl, der blev vist i KGBio og hvorfor nu det?

Jo, Randers Teaterforening vil gerne være en endnu større del af Randers kulturliv og vi tænker meget i samarbejde med lokale aktører så vi kan skabe nogle fællesskaber omkring teater.

Vi besluttede at støtte op om Randers Kommunes tiltag i Januar om at hylde mangfoldigheden,  ved at lave et event, der skulle oplyse om seksualitet og kønsidentitet. Det blev til en tema pakke med filmen “The Danish Girl”, teaterforestillingen “Offside”, der handler om at være i homoseksuel i fodboldverden. Her havde vi 500 skoleelever inde og se forestillingen og så havde vi en eftermiddag på Randers FC om #projektgamechanger et projekt som DGI og PAN idræt har sat i søen for at forsøge at nedbryde fordomme, ændre kulturen i  idrætsklubberne og stoppe det grimme og homofobiske sprog i klubberne og på stadion. Repræsentanter fra DGI, Pan idræt og Randers FC holdt oplæg for 750 elever fra skolernes fodboldlinjer. Vores borgmester åbnende eventen og vi er meget glade for den støtte og velvilje vi har mødt. Det var en stor succes og har afstedkommet at vores event blev brugt som eksempel på hvordan man kan samarbejde med lokale og nationale aktører.

I forbindelse med filmen The Danish Girl, havde vi inviteret den transfeminine danser Bjørk Mynte fra Holstebro Dansekompagni til at holde et indlæg inden filmen. Bjørk har danset rollen som Lilli Elbe, der som den første transperson i verden fik en kønsbekræftende operation.

Forestillingen Offside af det Reumert vindende ensemble HilsDinMor, satte fokus på frygten for at stå ved sig selv og hvordan den, til tider nedladende retorik på stadion og sportspladser skaber et utrygt miljø for unge homoseksuelle fodboldspillere.

Forestillingen var rigtig god og tankevækkende og publikum havde efter forestillingen mulighed for at stille spørgsmål til skuespillerne. Det var et nyt ensemble vi ikke tidligere har brugt, men det bliver bestemt ikke sidste gang og det bliver nok heller ikke sidste gang vi forsøger os med en temapakke. Det må vi se.

Endnu en forestilling kom til at handle om fodbold, dog fra et lidt andet perspektiv.

Det Kongelige teaters Fodbold, fodbold, fodbold med bl.a. skuespiller Charlotte Fich. Var en hæsblæsende og tankevækkende nyskrevet forestillingen om en fod boldkamp og om de mennesker, der alle er forbundet af deres store passion for spillet. Garneret med fantasifulde klubsange og udfordrende fan-tilråb blev salen omdannet til tilskuerpladser, hvor der på sæderne var delt fodlboldtrøjer ud, som blev brugt af publikum under forestillingen. Vi fik skam ikke lov at sidde stille,men blev inddraget aktivt i forestillingen, der også prikkede lidt til samvittigheden med sine referencer til VM foldbold i Quatar. Desværre havde kun 238 valgt at se den forestilling og de gik glip af en god “kamp”.

I det forgangne år har man landet over fejret 300 året for dansk teater.

1. 25 september 1722 var det første gang nogensinde at et teaterstykke blev opført på dansk. Det var Holbergs komedie Den politiske kandestøber, der dermed dannede grobund for dansk teater. Det blev fejret hos os med Folketeatrets nyskrevne forestilling “Den poetiske Raptus”, der handlede om Holberg, teatertosser og kulturpolitik og tiden hvor Holberg ændrede dansk teater.
    En herlig forestilling som 316 gæster nød godt af.

En anden munter forestilling fra Folketeatret var Sommer i Tyrol, der jo oprindeligt skulle have spillet forrige sæson. Men alt godt kommer til den, der venter, siger man og Sommer i Tyrol var en hæsblæsende, munter og sjov forestilling med en veloplagt Troels Malling i rollen som Leopold. Det var dog vores lokale Rikke Buch Bendtsen, der næste stjal billedet i rollen som tjenestepige- hun har et stort komisk talent som vi håber at se mere til. 421 publikummer fik lov at nyde en sommer i Tyrol.

Det var ikke kun Sommer i Tyrol, der var blevet skubbet, på grund af Corona, også forestillingen Eks-mænd fra Folketeatret skulle have spillet i forrige sæson.
Niels Ellegaard og Henrik Løkkegaard gav den som de to fraskilte mænd, der mødes i en lufthavn og opdager at den ene har haft en affære med den andens hustru og nu er de fanget i lufthavnen sammen da flyet er forsinket. En underholdende forestilling, hvor de to herrer viser,hvorfor de er nogle af de bedste indenfor komedie og humor.
491 publikummer grinede med.

Denne sæson blev også sæsonen, hvor vi fyldte en bus og kørte til Operaen i København for at se musicalen “West Side Story” – en imponerende flot forestilling.Ved ankomsten inden forestillingen var der sørget for et glas og en sandwich til vores gæster. Det var en rigtig dejlig dag i teatrets tegn.

Og nu vi taler om København, så gæstede Det kongelige teater os med forestillingen København. En forestilling, der handlede om mødet i 1941 mellem Niels Bohr og den tyske  leder af nazisternes atomenergi projekt Werner Heisenberg. Der var stærke kræfter på scenen bl.a. Karen Lise Mynster og Jens Jørn Spottag.
Forestillingen havde lokket 414 gæster til huse.

Vi fortsætter lidt i det tyske og nazitiden for i februar havde vi besøg af Det kongelige Teater med forestillingen “Et tysk liv” her spillede Kirsten Olesen Goebbels sekretær  Brunhilde pomsel og forestillingen er baseret på et interview med hende.

Kirsten Olesen spillede fantastisk og formåede ene kvinde at holde de 386 publikummer i sin hule hånd under hele forestillingen. Det er noget af en kraftpræstation og den indbragte da også hende en Reumert for bedste kvindelige hovedrolle i 2021.
Desværre blev det også Kirsten Olesens sidste forestilling for Det Kongelige Teater efter som hun ikke længere er fastansat i ensemblet.

Heldigvis er ikke alle forestillinger lige alvorlige så da Folketeatet kom på besøg med “Hele Damarks Grethe” blev det lidt mere muntert selvom historien, der ligger bag hendes liv til tider også var alvorlig. En veloplagt Pernille Schrøder gav den som Grethe Sønck.

365 publikummer fik set Pernille kravle rundt på alle fire som Grethe Sønck havde for vane for i quizzprogrammet Gæt & Grimasser.

Folketeatret er en af vores faste og trofaste samarbejdspartnere og vi har i mange år haft fornøjelsen af deres besøg og ikke mindst har vi haft et rigtig godt samarbejde med deres turne´chef Gitte Hørning, der i år fratrådte sin stilling og gik på pension.

Derfor var det også nærliggende at et par fra vores bestyrelse tog til hendes afskedsreceptione. Vi kommer til at savne Gitte, men er også helt sikre på at de har fundet en god afløser.

Sigurd Barret har fundet en niche, hvor han med musik og teater kan formidle selv de sværeste ting. I sæsonen var det naturvidenskaben han havde kastet sig over. Sikken en forrygende forestilling, der med musik, sang, dans og humor fortalte om alt fra opfindelser til evolutionen. Sigurd og guitarist Eskild Dohn underholdt et veloplagt publikum, der blev inddraget i forestillingen. Jeg har efterfølgende hørt fra folk jeg kender, der aldrig har set børneteater før, at de var meget begejstrede. Det kan jeg godt forstå. Han kan noget helt særligt, ham Sigurd. 335 børn og deres forældre havde valgt at blive underholdt og klogere den dag.

Der har været hele tre børn – og familieforestilinger i denne sæson. Den første børneforestilling vi viste var fra en ny producent vi ikke har haft på besøg før.

Teater Next havde sat den kendte og elskede Vinden i piletræerne op. En forestilling hvor de helt små også kunne være med. Det var en flot forestilling med de skønne og velkendte karakterer Mulvarp, grævling og tudse. Vi er spændte på at se hvad Teater Next har med på næste teaterseminar. Vinden i piletræerne havde publikumsrekorden blandt børne- og familieforestillingerne med 406 besøgende.

I den forgangne sæson fik vi også udvidet vores opera-samarbejde. Til operaen Cosi van Tutte havde vi besøg af Silkeborg Teaterkreds,der havde en busfuld operaentusiaster med. VestHimmerlands teaterkreds bestyrelse var på besøg for at se forestillingen og de forhold vi kan tilbyde deres gæster.

Vi er glade og stolte over at vi med de to samarbejdspartnere kan trække endnu flere publikummer ind og se opera og hverken vores gæster fra Silkeborg og Himmerland eller vores publikum blev skuffede. Cosi van Tutte var en fantastisk flot opera med et velspillende Aalborg symfoniorkester og velsyngende ensemble fra den kongelige opera. Opera kan normalt være svært at få publikum til, men med den interesse, der er i byen og med de to samarbejdspartnere vi har, så blev Cosi van Tutte sæsonens højdespringer med 649 publikummer.

Vi er glade for vores gæsters støtte og opbakning og håber at endnu flere vil finde vej til Værkets store sal for at nyde teater sammen med os. Så gå endelig ud i verden og fortæl om de gode oplevelser I har her på Værket.

Vi vil også gerne takke Randers Kommune for deres støtte og til Værket for det gode samarbejde.

Vi ses i teatret.

Formandens beretning sæson 21/22

Sæsonen 21/22 blev heldigvis en sæson, hvor Corona ikke satte sit præg som de forrige 2 år.

Vi kunne derfor starte sæsonen helt som vi plejer og det gjorde vi med det humoristiske og ironiske stykke “To på tur” skrevet af den prisbelønnede franske dramatiker Samuel Benchetrit.

Kurt Ravn og  Peter Schrøder spillede de to gamle mænd, der tager på udflugt efter at have fået deres “dødsdom” af en læge det hospital de er indlagt på. Med pyjamas og dropstativ tager de afsted og på turen møder de den ulykkelige gravide kvinde, der ikke kan finde barnets far  og de beslutter sig for at hjælpe og tager videre for at se om de kan få redt trådene ud.

Folketeatret havde fået lave en velgjort forestilling, der både gav latter men også tårer.

I oktober havde vi igen besøg af Folketeatret, der havde deres version af Astrid Lindgrens elskede Pippi Langstrømpe med. En rigtig farverig og munter familieforestilling. Pippi Langstrømpe holder stadig også selv om hun blev skabt i 1945 og er kommet på Unescos liste over bevaringsværdige kulturelle værker. Pippi Langstrømpe var en sød og rørende forestilling, fyldt med musik, skør dans og grin, men også med et dybere savn efter forældre.

I november viste vi Det Kongelige teaters opsætning af Tine Høegs roman Tour de chambre.  En hæsblæsende og energisk forestilling, hvor store og små følelser får plads og rum til at udfolde sig i et smukt samspil mellem musik, ord og krop.  En fortælling  om forelskelse, venskab og hvordan et venskab kan sættes over styr når sandheden skal frem. Det var nogle velspillende skuespillere af den nye generation, der efterlod os eftertænksomme og berørte.

I november var vi også på det årlige teaterseminar, der denne gang foregik i Silkeborg. Det er altid en herlig weekend med masser af input til den næste sæsons repertoire.

November bød også på besøg af Den jyske operas opsætning af Verdis verdensberømte opera om slavinden Aida, der i virkeligheden er en etiopisk prinsesse. En meget moderne og dekonstrueret udgave, her var ingen ørken prinsesser eller elefanter, men en blond Aida i sorte leggings og sort- t-shirt. Scenografien var simpel og måske ikke lige det man forventede. Musikalsk var den helt uovertruffen. Den jyske opera havde på grund af Corona og nedlukning andre steder i Europa, fået fat i nogle af europas bedste operasangere og det kunne høres.

Samme aften havde vi fornøjelse af at have en busfuld operaelskere fra Silkeborg teaterkreds på besøg. Det var frugten af et nyt samarbejde idet Silkeborg ikke selv har mulighed for at vise opera.

Vi var vært ved et glas vin i den nye restaurant. Selvom det ikke forløb helt som planlagt, så havde vi en hyggelig aften og gæsterne fra Silkeborg var begejstrede, så de kommer igen i den nye sæson.

I december spillede Teater 2 og Nørregade teatret Ibsens langtidsholdbare Gengangere. Med den minimalistiske kulisse, der underbyggede stemningen i stykket godt og fik skuespil og replikker plads. Waage Sandø og Pia Jondahl var tilbage i selskab med Thomas Magnussen, Marie Sandø Jondal & Kristian Boland, der leverede fantastisk skuespil i dette stærke familiedrama.

I starten af Januar skulle vi have vist forestillingen Oh Happy Day baseret på Hella Joofs film af samme navn. I forestillingen skulle et lokalt kor havde deltaget på scenen. Det havde vi glædet os meget til, men kort før forestillingen skulle komme måtte Folketeatret aflyse på grund af Corona blandt nogle skuespillerne.

I slutningen af Januar kom den Kongelige ballet med Bournonvilles ballet Sylfiden. Nicolai Hübbe havde lavet en ny opsætning af balletten, der var en smuk, eventyrlig, en super romantisk og farverig version. En fortryllende flot og vel danset ballet.

I februar havde vi besøg af Det kongelige teater, der havde taget livtag med Linn Ulmanns selvbiografiske roman De urolige om sine berømte forældre Liv Ulmann og Ingmar Bergman. Scenografien var simpel og de tre skuespillerinder skiftede mellem at spille kvinder og mænd og sprang i tid. En forestilling, hvor jeg skulle koncentrere mig om at kunne følge med.

I februar fik vi også besøg af Folketeatret med forestillingen Bedrag. Et trekantsdrama med Henrik Lykkegaard, Claus Ellegaard og Anette Støvlebæk  i rollerne, der spillede på højt niveau og skabte dynamik og dybde i fortællingen om utroskab, bedrag og me i relationer, hvor tillid kan være altafgørende. Det var skønt at opleve både Ellegaard og Lykkegaard i mere seriøse roller og vise hvor fremragende skuespillere de er.

I Marts havde vi musicalen Den Evige ild på besøg. Musicalen er baseret på Ken Follets 3 romaner, hvor den Evige Ild er en af dem.

Bellevue Teatret havde fået sat en imponerende flot musical op,med i

Autentiske 1500-tals rekvisitter og imponerende scenografi, kostume-design i særklasse, troværdige og højdramatiske skuespillerpræstationer, overvældende lyd og musik og dygtige sangere, der matcher hinandens stemmer men også kan bære det musikalske aspekt alene.
Desværre var salen ikke udsolgt. Det havde forestillingen fortjent.  Selv folk, der ikke er begejstrede for musicals var betagede.

Vi sluttede sæsonen af med 3 skønne kvinder på scenen. Bodil Jørgensen, Jannie Faurschou og Rikke Wølck spillede eminent i forestillingen Maddiker som Rikke Wølck er ophavskvinden til.

Forestillingen tog banale men også mere alvorlige emner under behandling med et satirisk islæt leveret fremragende af de tre skuespillerinder. Skuespillernes lynhurtige omklædning på scenen og sceneskift var imponerende.

En rigtig dejlig forestilling at slutte sæsonen af med.

Nu glæder vi os til den nye sæson, hvor nye tiltag ser dagens lys.

Vel mødt i teatret.