Komedien hvor alt går galt.

* * * *

GALERE  – JO BEDRE

Alt skal gå galt. Og det gør det i ’Komedien, hvor alt går galt’ på Folketeatret.

Af Gregers DH – 19.9.2017

’KOMEDIEN hvor alt går galt’ er komedien, hvor intet må gå galt.
Alt skal gå galt.
Gå galt præcis i det rigtige øjeblik. Ikke en detalje må kikse, når det skal kikse. Når et billede eller et gardin skal dratte ned på tælling. Når nøglerne er i lommen på den forkerte i det øjeblik, en dør skal låses op. Når en skuespiller ramler ind i en bærende søjle, så etagen ovenpå braser sammen. Når en skuespiller siger en replik på det forkerte tidspunkt. Og vi ved, det er med vilje.
Timingen af misforståelser, fejl og uheld er det afgørende. Bevidst idiotiske fejl er grundlaget for en farce som Folketeatrets ’Komedien, hvor alt går galt’. Den er nu sendt ud på en flere måneder lang turné.
I Aalborg vil man nikke genkendende til genren, for dér spiller man i øjeblikket Michael Frayns ’Larm i kulissen’, der kører i samme spor. Skuespillere spiller en komedie, hvor handlingen er underordnet. Pointen er: Hvor amatøragtigt kan man få det til at se ud, hvor mange vanvittige katastrofer kan man stable oven på hinanden, så de sidder lige øjet hver brøkdel af et sekund i de to timer, stykket varer. Læs mere

De 39 trin

* * * *

 

Af Christian-Sebastian 10. februar 2017

Tivolis opsætning af De 39 Trin er en fornøjelse – omend en lidt blandet en.Kan du lide spas, komik og revy? Så kan De 39 Trin anbefales.Kan du lide komplekse fortællinger og et gribende nyskabende komediedrama? Så er det måske ikke her, du får mest for pengene.

Tivolis opsætning af Patrick Barlows komiske fortolkning af Alfred Hitchcocks “De 39 Trin”, er på alle måder en hyggelig aften i byen.

De fire medvirkende skuespillere, Niels Olsen, Thomas Mørk, Mads Knarreborg og Kristine Yde, afvikler i løbet af forestillingen 130 forskellige roller, og det gør de med en utrolig skarphed. Selv når de fire skal spille 7-8 karakterer på scenen på samme tid, er du aldrig i tvivl om, hvilken karakter der leverer hvilken replik. Ja, hvis min hukommelse ikke fornægter mig, så er de på et tiddpunkt i første akt, kun to mand om at spille avisbud, togfører, politibetjent, togpassager og dameundertøjssælger i samme scene.

Scenografisk er forestillingen også en opvisning i, hvor få virkemidler man i virkeligheden kan nøjes med at bruge for at skabe et miljø – kufferter, stiger og en rullende dør kan bruges til meget forskelligt – og både instruktør Joy-Maria Frederiksen og hele det visuelle hold fortjener stor ros.

Læs mere

Den politiske Kandestøber

Anmeldelse af Ulla Strømberg. Kilde: Kulturkupeen


 

Farverigt, spektakulært og vittigt omskrevet Holberg-stykke på Folketeatret. Gode skuespillere, men bliver det tilstrækkeligt vedkommende og farligt?  

Det er al ære værd, at Folketeatret og andre teatre, minus Det Kongelige Teater, for tiden holder Holberg-traditionen i live. Spørgsmålet er bare, hvilken tradition det nu er.

* * * * Læs mere